C.J.R.A.E. Vaslui reprezintă o instituţie de învăţământ special integrat specializată în oferirea, coordonarea şi monitorizarea de servicii educaţionale specifice acordate copiilor/elevilor, cadrelor didactice, părinţilor şi membrilor comunităţii, pentru a asigura tuturor accesul la o educaţie de calitate, precum şi asistenţa necesară în acest sens.

Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Vaslui (C.J.R.A.E. Vaslui) este o unitate conexă a învăţământului preuniversitar, cu personalitate juridică, subordonatǎ Ministerului Educaţiei Naţionale şi coordonatǎ metodologic de Inspectoratul Şcolar Judeţean Vaslui.

 

 

C.J.R.A.E.Vaslui, coordonează, monitorizează şi evaluează la nivel judeţean activitatea Compartimentului de Servicii Educaționale Specializate (C.S.E.S.), colaborează cu Centrele Şcolare pentru Educaţie Incluzivă (C.S.E.I.) de la nivel judeţean în vederea asigurării serviciilor educaţionale specializate, coordonează, monitorizează şi evaluează servicii specializate de mediere şcolară.

 

Neparticiparea la educaţie şi abandonul şcolar se numără printre problemele cele mai strâns legate de funcţionalitatea şcolii, familiei, a altor instituţii fundamentale ale societăţii. Studiile efectuate în acest domeniu demonstrează că investiţiile orientate către sporirea ratei participării la educaţie şi diminuarea abandonului şcolar sunt necesare, nu numai sub raport socio-psihopedagogic, ci şi economico-financiar. Aceasta deoarece lipsa educaţiei de bază, generată de neparticipare la educaţie şi părăsirea şcolii se asociază cu delincvenţa juvenilă, cu recurgerea la droguri, cu şomajul produs de lipsa calificării, iar,mai târziu, cu viaţa familială dezorganizată.

Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Vaslui oferă servicii educaţionale de calitate pentru elevii, părinţii şi cadrele didactice din judeţul Vaslui având următoarele atribuţii:

  1. A.Coordonează, monitorizează și evaluează metodologic și științific activitatea cabinetelor de consiliere psihopedagogică, cabinetelor logopedice, a cabinetelor/serviciilor de sprijin, precum și a serviciilor de mediere școlară;
  2. B.Evaluează periodic necesarul de resursă umană specializată, coordonează și monitorizează metodologic activitatea: profesorilor-consilieri școlari, profesorilor-logopezi, profesorilor itineranți și de sprijin, profesorilor-psihologi, profesorilor-psihopedagogi și a altor specialiști, mediatorilor școlari, asistenților sociali, cadrelor didactice implicate în programe de educație parentală, desfășurate în cadrul cabinetelor de consiliere psihopedagogică, a cabinetelor logopedice, a cabinetelor de sprijin/camerelor- resursă și a altor spații dedicate, în cadrul unităților de învățământ preuniversitar și în cadrul CJRAE/CMBRAE;
  3. C.Coordonează, asigură și monitorizează activitățile de evaluare, depistare, intervenție timpurie, asistență psihopedagogică, realizate de echipele multidisciplinare, pentru copiii/elevii identificați cu abilități cognitive și/sau socioemoționale de adaptare scăzute în raport cu vârsta și nivelul lor de școlarizare;
  4. D.Coordonează activitatea de evaluare a nivelului de dezvoltare a copiilor care nu au urmat învățământul preșcolar și împlinesc în anul curent vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie-31 decembrie inclusiv, în vederea înscrierii în învățământul primar;
  5. E.Coordonează metodologic, la nivel județean/al municipiului București, procesul de consiliere și orientare în carieră a elevilor;
  6. F. Coordonează și monitorizează activitatea comisiei responsabile cu orientarea școlară și profesională a copiilor și tinerilor cu CES, la nivel județean;
  7. G.Promovează metodologii, instrumente și resurse educaționale care susțin educația incluzivă și facilitează adaptarea procesului de predare-învățare-evaluare pentru diferite categorii de copii aflați în risc de excluziune școlară;
  8. H.Constituie echipe multidisciplinare pentru evaluarea, depistarea, intervenția timpurie, asistența psihopedagogică și monitorizarea corespunzătoare a tuturor copiilor identificați cu abilități adaptative cognitive și/sau socio-emoționale scăzute în raport cu vârsta și nivelul lor de școlarizare, împreună cu ISJ/ISMB sau alte structuri abilitate, potrivit ordinului de ministru care aprobă constituirea și modul de funcționare a echipelor multidisciplinare;
  9. I.Colaborează cu personalul unităților de învățământ preuniversitar și inspectorii școlari în vederea asigurării participării tuturor copiilor la învățământul preuniversitar obligatoriu și a incluziunii antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor aflați în risc de excluziune educațională;
  10. J.Colaborează cu unitățile de învățământ de masă și unitățile de învățământ special în desfășurarea unui proces permanent de îmbunătățire a managementului, a politicilor educaționale, a practicilor și culturii organizaționale, astfel încât resursele existente să fie utilizate în scopul susținerii participării la procesul de învățământ a elevilor aflați în risc de excluziune educațională;
  11. K.Evaluează, oferă asistență psihoeducațională și, după caz, realizează orientarea școlară a antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ preuniversitar de tipul "Școala din spital";
  12. L.Asigură sprijin în procesul de formare inițială a cadrelor didactice, prin organizarea și desfășurarea practicii pedagogice în unități de învățământ preuniversitar de aplicație din județ/municipiu, în baza acordurilor/parteneriatelor cu instituțiile de învățământ superior;
  13. M.Desfășoară activități de formare civică pentru minorii care execută măsura educativă a stagiului de formare civică dispusă printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă, potrivit programei-cadru de formare civică, în conformitate cu dispozițiile în vigoare;
  14. N.Realizează baze de date care centralizează rezultatele serviciilor furnizate beneficiarilor și semnează/aprobă documentele elaborate de profesioniștii din subordine, planuri de activitate, rapoarte de activitate;
  15. O.Realizează, pornind de la analize de nevoi periodice, studii și cercetări în domeniul de activitate, pe baza unui acord cu partenerii educaționali, când este cazul;
  16. P.Facilitează colaborarea unităților și instituțiilor din învățământul preuniversitar cu comunitatea, prin parteneriate, proiecte și programe;
  17. Q.Încurajează implicarea părinților/tutorilor legali în educația copiilor și în viața școlii, facilitând colaborarea dintre familie, comunitate și școală;
  18. R. Susține ME/CNEI în elaborarea strategiilor și a normelor metodologice privind asigurarea educației incluzive pentru toții copiii, alături de alți factori interesați;
  19. S.Susține inserția socioprofesională a tuturor elevilor, alături de alți factori interesați;
  20. T.Colaborează cu comisiile județene pentru organizarea examenelor naționale pentru aprobarea materialelor compensatorii.

CJRAE/CMBRAE are responsabilități în dezvoltarea, coordonarea, monitorizarea și evaluarea următoarelor servicii:

 

  • Servicii de asistență psihopedagogică pentru elevii în risc de excluziune școlară;
  • Servicii de consiliere vocațională, orientare școlară și profesională;
  • Servicii de terapie logopedică;
  • Servicii de evaluare, orientare/reorientare dinspre învățământul special spre învățământul de masă și invers;
  • Servicii de mediere școlară;
  • Servicii de sprijin psihopedagogic pentru elevii cu CES integrați în învățământul de masă;
  • Servicii de sprijin, consiliere și formare a cadrelor didactice, în parteneriat cu CNFDCD și CCD;
  • Servicii de educație parentală;
  • Servicii de intervenție în situații de violență școlară, de mediere a conflictelor școlare și de consiliere a preșcolarilor/ elevilor implicați în situații de violență școlară;
  • Servicii de informare, consiliere și sprijin pentru personalul unităților de învățământ și pentru copii/elevi în scopul prevenirii traficului și consumului de droguri, a delincvenței și predelincvenței juvenile și a altor comportamente de risc, precum și a oricărei forme de violență în spațiul școlar, inclusiv bullying, cyberbullying, hărțuire;
  • Servicii de facilitare a integrării sociale și culturale a antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor în colectivul clasei/grupei și al unității de învățământ.

CJRAE sprijină incluziunea copiilor din grupurile dezavantajate, oferă asistenţă prin intermediul profesorilor de sprijin, profesorilor itineranţi şi a echipei multidisciplinare, cooperează cu alţi specialişti pentru a asigura sprijin pentru toate nevoile copiilor: educaţionale, terapeutice, medicale, sociale etc., organizează cursuri de formare pentru profesori, părinţi, personal didactic şi nedidactic, sau pentru alte persoane care au nevoie de informaţii şi cunoştinţe în domeniu, elaborează materiale educaţionale şi asigură consultanţă de specialitate privind aplicarea acestora, astfel încât să fie sprijinite nevoile individuale de predare – învăţare.

Oferă consultanţă pentru domenii specifice din curriculum (educaţia specială a elevilor cu dizabilităţi, dificultăţi de învăţare; intervenţie şi recuperare), oferă consultanţă pentru iniţierea unor proiecte educaţionale în şcoală şi comunitate şi promovează cooperarea internaţională ca modalitate de informare şi formare cu privire la noile abordări, concepte, metodologii etc.

Toate aceste servicii stau la dispoziţia dumneavoastră !